Jobbe som BPA-assistent

Når du jobber som brukerstyrt personlig assistent (BPA-assistent) hos Prima Assistanse, blir du ansatt hos den enkelte arbeidsleder (brukeren). Det er arbeidslederen som intervjuer, ansetter og setter opp turnus, eventuelt i samarbeid med ansatte i Prima Assistanse. Samtidig er det Prima Assistanse som vil være din arbeidsgiver i praksis når du har fått jobb som personlig assistent i en BPA-ordning der vi er leverandør.

Se ledige stillinger

Som brukerstyrt personlig assistent får du en variert jobb

  • Brukerstyrt personlig assistanse handler om å bistå arbeidslederen din og yte den assistansen han eller hun har ønske og behov for, som omfatter bistand og gjøremål i og utenfor hjemmet. Det kan blant annet bety hjelp til personlig hygiene og stell, matlaging, bilkjøring eller assistere i jobb- og skolesituasjon. Dersom en assistent ønsker å reservere seg mot enkelte arbeidsoppgaver, må dette opplyses muntlig og skriftlig ved en eventuell ansettelse.
  • Arbeidssted kan variere, alt etter hvor arbeidslederen befinner seg, og du må som BPA-assistent ha evnen til å være fleksibel.
  • I noen tilfeller vil arbeidslederen ha behov for å reise, både over kortere og lengre distanser, for eksempel i jobbsammenheng eller på ferietur. Dette er noe som avtales på forhånd i nær koordinasjon med deg som personlig assistent.
Portrettbilde av en smilende Kristoffer Svendsen som ser inn i kamera. I bakgrunnen kan en vegg og en dør fra arbeidsplassen hans skimtes.

Som brukerstyrt personlig assistent gjør du en viktig jobb

  • En BPA-assistent bidrar med service og assistanse, slik at den som mottar BPA får frihet til å leve livet slik han eller hun ønsker.
  • Som assistent i Prima får du gode og konkurransedyktige lønnsvilkår. Lønn settes etter faste kommuneavtaler.

Som brukerstyrt personlig assistent får du dekket dine utgifter

Prima Assistanse har tilgjengelig driftsmidler som kan dekke utgifter du har når du er på jobb som assistent (såfremt det er relatert til assistansen og kvitteringer foreligger). På den måten trenger du ikke være urolig for merkostnader når arbeidsleder ønsker å delta på aktiviteter og liknende.

Noen eksempler på utgifter som kan dekkes er:

  • HMS-tiltak (førstehjelpsskrin, brannslokkingsutstyr m.m.)
  • Reiseutgifter – slik at arbeidsleder kan være i arbeid og utdanning, besøke venner og familie i og utenfor kommunen, delta i organisasjonsaktivitet/fritidsaktivitet, delta på feriereiser innland og utland, samt delta på kurs hos arbeidsgiver
  • Arbeidstøy/utstyr
  • Assistentmøter (møtelokale, reiseutgifter o.l.)
  • Datautstyr/administrasjon (pc, skriver, kopipapir, blekkpatroner, nettverk o.l.)
  • Kommunikasjonskostnader (telefoni, SMS o.l.) relatert til assistansen
  • Diett ved reise (iht. statens reiseregulativ e.l.)
  • Hygieneartikler (toalettpapir, engangshansker, håndsåpe osv.)
  • Inngangspenger (kulturaktiviteter/idrett, konsert, kino, museum osv.)
  • Restaurant/kafé (utgifter til assistent)

Bli brukerstyrt personlig assistent (BPA-assistent)

Om du ønsker å bidra til å sikre likeverd, likestilling og personlig frihet, vil vi gjerne høre fra deg. Se oversikt over våre ledige stillinger her på nettsiden eller ta kontakt med oss for mer informasjon. Du kan benytte deg av kontaktskjemaet nedenfor, så vil vi kontakte deg så snart som mulig.

Kontakt oss

    Ofte stilte spørsmål

    Hva om kjemien ikke passer mellom meg og arbeidsleder?

    Brukerstyrte personlige assistenter (BPA-assistenter) vil tilbringe mye tid med sin arbeidsleder, og vil ofte også kunne ha arbeidsoppgaver av personlig karakter (som for eksempel bistand til personlig hygiene). Det er dermed uhyre viktig at både arbeidsleder og BPA-assistenten føler at kjemien stemmer. Når en arbeidsleder søker etter personlig assistent, er det ofte spesifisert om det er ønske om en voksen mann, voksen kvinne eller andre preferanser. Dette gir en liten pekepinn på hva som er en god match, men det er ikke før under et intervju at det er mulig å vurdere den personlige kjemien. Dersom du etter intervjuet allerede skulle føle at du kanskje ikke er den rette personen for jobben, er det viktig at du sier ifra. Skulle det derimot være noe som oppstår når arbeidsrelasjonen allerede er etablert, kan det være det vil være mulig å overkomme dette gjennom god kommunikasjon mellom begge parter. Skulle dette vise seg å ikke være mulig, vil det selvsagt være mulig å avslutte arbeidsforholdet.

    Hva slags arbeidsoppgaver vil jeg ha som BPA-assistent?

    Det er arbeidslederen som selv bestemmer hvordan egen hverdag skal utformes, som da må være i tråd med vedtakets rammer og arbeidsmiljølovens bestemmelser. Det vil si at du vil kunne bistå med alt fra kjøring til trening eller arbeidsplass, venninneturer i skogen, leksehjelp dersom det er BPA for barn, påkledning om morgenen, husvask, matlaging og møtedeltakelse. Når du møter din potensielle nye arbeidsleder, vil du få større innsikt i hva slags type oppgaver det vil være behov for. På den måten kan du vurdere om det også er noe du selv vil være komfortabel med.

    Må jeg ha en spesiell utdannelse for å bli BPA-assistent?

    Nei, det stilles ikke krav til en spesifikk utdannelse. Det er personlige egenskaper som vektlegges, samt kjemien med arbeidslederen.