Geir var med å kjempe frem fritt brukervalg og valgte Prima Assistanse

Tekst: Hege Tegler

Geir Ålien meldte seg inn i et politisk parti for å kunne kjempe frem fritt brukervalg i Kristiansand kommune. Når det var en realitet, fikk han endelig muligheten til å velge BPA-leverandør selv.

Geir har på seg blomstrete skjorte, shorts og et mandig perlekjede rundt halsen når han kommer for å møte oss til intervju. Han har en sprudlende personlighet og er en fyr man lett kommer i kontakt med. Han har med seg førerhund og assistenten sin Minda.

  • Hva skal man tenke på når man velger leverandør?

Det var ulike parametere jeg så på når jeg skulle velge leverandør, forteller Geir. - Jeg vil ha en leverandør med lokal tilknytning. Og så må selvfølgelig datasystemer jeg trenger for å være arbeidsleder være tilgjengelig for meg som blind.

Geir hadde også med seg assistentene når han møtte ulike firmaer. For meg var det viktig at assistentene ble med i prosessen, forteller han. Det er viktig at både jeg og assistentene opplever leverandøren som tilgjengelig og profesjonell. Jeg er veldig opptatt av relasjoner. Jeg vil ha kjemi og tillit til de som skal bistå meg med mitt liv og til leverandøren som skal bistå meg med det.

Geir går ute med førerhunden sin
Nærbilde av Geir utendørs foran et grått bygg. Solen treffer ansiktet hans.
  • Å være en god arbeidsleder

Å få BPA er en form for selvutvikling mener Geir. Mange av oss funksjonshemmede har aldri hatt posisjon, aldri fått tillit og aldri fått ta ansvar. Plutselig kan vi ansette egne assistenter og skal få være sjef i eget liv og over noen andre.

Jeg syns det er gøy å være leder, sier Geir med et smil om munnen. Man må sette seg inn i arbeidsmiljøloven, skape ett godt arbeidsmiljø og få til et godt samarbeid mellom meg og assistentene. Da er det viktig å ha en leverandør man har god relasjon og kontakt med slik at man kan stille spørsmål rundt situasjoner som oppstår underveis.

Geir forteller at han liker å ta ting på sparket, og at det derfor å ha en god relasjon til assistentene sine. - Jeg liker ikke å lage lange lister om oppgaver som skal utføres, for meg fungerer det best at vi har løpende og tett dialog. Ingen dager er like, men alle dager skal være fine – både for meg og assistentene mine.

 

  • Assistentenes naturlige kompetanse

Jeg elsker å ha jobbintervjuer, men jeg har lært underveis at jeg ikke kan ansette alle, forteller Geir som også forteller at han fort blir glad i folk.

Selv om det er han som bestemmer og er sjef i eget liv, mener Geir det er viktig at assistentene også har en stemme. Jeg skal kunne være ærlig med de og de skal kunne være ærlig med meg.

Mitt beste tips er å sjekke hvilke interesser assistentene har. Det er lettere å skape gode dager om man liker de samme tingene.

Geir er flink til å spørre hva vi liker og hva vi er interessert i, slik at vi utnytter den naturlige kompetansen vi sitter med, skyter assistent Minda inn fra sidelinjen.

  • Prima Assistanse

Nå blir det godt å komme i gang med fem assistenter hos Prima Assistanse. Jeg har opplevd å få den støtten jeg trenger, sier Geir fornøyd.

Overgang fra timelister på papir i kommunen til digital timeregistrering blir den største praktiske endringen. I det hele tatt fremstår Prima Assistanse langt mer moderne og profesjonell enn kommunens system, avslutter en smilende Geir.

Prima Assistanse har lokale kontorer rundt om i hele landet. Om du vil ha en prat om BPA finner du vår kontaktinformasjon her.

Om du vil lese mer om vår satsing på tilgjengelighet av våre systemer, kan du lese om vår spesialrådgiver Atif Ilyas sitt arbeid her.

Geir sitter i en blå stol på hovedkontoret til Prima Assistanse. Bak ham henger barnetegninger.