Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål med svar. Finner du ikke det du lurer på, kan du kontakte oss her.
BPA er et verktøy for å sikre likeverd, selvstendighet og samfunnsdeltakelse for funksjonshemmede. Helt i kjernen av brukerstyrt personlig assistanse er nettopp det at den skal være brukerstyrt, noe som innebære at det er vedtakseier som blant annet bestemmer hvem som skal ansettes som assistent, hvordan dagen skal legges opp, hva en assistent skal bidra med, samt hvor og når assistansen ytes. Du skal kunne ta kontroll over eget liv.
Vi anbefaler deg å lese Helse- og omsorgsdepartementets rundskriv I-9/2015. Dette er et sammendrag av lovverket, som er utformet med den hensikt å gjøre det enklere å forstå nettopp hva loven sier.
Absolutt. Du sender klagen til din kommune, som skal vurdere saken på nytt. Hvis kommunen ikke tar klagen til følge, kan du be kommunen om å sende saken videre til fylkesmannen for endelig avgjørelse. Om ønskelig, kan Prima Assistanse bistå deg med en klagesak.
Dersom du har krav på nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen, er det to primære kriterier som må oppfylles for å kunne ha rett til BPA. Du må ha et langvarig behov på minst 2 år og også et omfattende behov. Sistnevnte innebærer et behov på minst 32 timer per uke. Det finnes samtidig en rekke eksempler på innvilgede BPA-ordninger for langt lavere timebehov, og det anbefales derfor at du likevel søker. Du kan lese mer i Rundskriv I-9/2015, et dokument utformet av Helse- og omsorgsdepartementet som forklarer regelverket på en kort og god måte.
Det er det så absolutt. Det ligger i BPA-ordningens natur at det skal fremme og muliggjøre et så selvstendig liv som mulig for deg som er tjenestemottaker. Det innebærer da også assistanse utenfor hjemmets fire vegger, slik som kortere reiser, aktiviteter og trening. Det er du som bestemmer hvordan innvilgede timer skal brukes, såfremt det du ønsker å gjøre faller inn under både vedtakets rammer og arbeidsmiljølovens bestemmelser.
For å få innvilget BPA er det nødvendig å søke kommunen om dette. Selve søknadsprosessen kan være komplisert og det kan være vanskelig å sette seg inn i hva slags dokumentasjon som vil fremme egen sak. Det kan derfor være både behjelpelig og lurt å la Prima Assistanse bistå i denne prosessen. Ta kontakt med oss, så kan vi se på søknaden din sammen.
Dersom din kommune har innført fritt brukervalg, vil du kunne velge om du ønsker å motta BPA-tjenestene av kommunen eller en privat leverandør av slike tjenester. Du vil i slike tilfeller få en liste over godkjente leverandører i ditt nærområde som du kan kontakte direkte for å avtale tjenesteytelse.
Hensikten med BPA er å sikre deg et aktivt og mest mulig uavhengig og selvstendig liv. Det er derfor helt opp til deg som er tjenestemottaker å bestemme hvordan timene skal brukes. Det kan blant annet inkludere personlig stell, husvask, tur i skogen, kjøring til trening, tur på cafe med venner, kinobesøk og arbeidsreise.
Kommunen vurderer BPA-søknader, og det er dermed dit du sender en søknad om BPA. Selve søknaden kan du fylle ut selv og sende på egenhånd, men du kan også be Prima Assistanse om bistand. Vi har lang erfaring og kjenner til kommunenes krav. Husk at ikke alle kommuner tolker lovverket likt, og det kan derfor være en stor fordel å ha en støttespiller med på laget som kjenner til nettopp din kommunes tolkning. Dersom du velger å søke på egenhånd, vil vi anbefale deg å være så nøyaktig som mulig i kalkuleringen av timebehovet. Du bør også legge ved så mye dokumentasjon som du har tilgjengelig, fra fastlegen, spesialister og liknende.
Lurer du på om du har rett til å få BPA? Ved siden av å måtte ha rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen, stilles det videre krav om at du må:
Merk at dersom du har et behov på mellom 25-32 timer vil du også kunne få innvilget BPA, dersom kommunen anser dette som hensiktsmessig og ikke kan dokumentere at slik organisering vil være vesentlig mer kostnadskrevende. Vær også klar over at kommunen vurderer alle søknader, uansett timeantall, så det kan lønne seg å søke selv om du ikke oppfyller dette kravet.
Det er opp til deg som vedtakseier å bestemme hvordan dine tildelte timer skal benyttes, såfremt den praktiske bistanden er i tråd med rammen satt i vedtaket og følger arbeidsmiljølovens bestemmelser. Ønsker du å dra på skogstur? Trenger du noen til å kjøre deg til trening? Er det lenge siden du drakk kaffe med venner? Eller synes du det er vanskelig å lage mat? Dette er ting som en brukerstyrt personlig assistent vil kunne bistå med.
Dersom du ønsker mer informasjon, kan du blant annet kontakte Pasient og brukerombudet, kommunen eller oss i Prima Assistanse.
Hensikten med BPA er å sikre likeverdig samfunnsdeltakelse for funksjonshemmede (inkludert psykisk helse). Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er personlig og praktisk bistand gitt av assistenter som du selv velger. Ordningen legger stor vekt på at den som skal lede ordningen, selv skal bestemme over hva slags assistanse som skal gis, hvor og når den skal gis. Leder for ordningen kan være den funksjonshemmede selv eller andre som er godt kjent med den som skal motta assistansen. Vit at det er kommunenes plikt å tilby brukerstyrt personlig assistanse blant helse og omsorgstjenestene sine. Kommunen skal vurdere om BPA er den mest hensiktsmessige måten å gi assistanse på, uansett om du har rett på BPA eller ikke. Kommunen kan velge en ekstern leverandør til å stå for organiseringen. Prima Assistanse har lang erfaring som leverandør av BPA. Ta kontakt med oss for mer informasjon.
Brukerstyrte personlige assistenter skal bidra til at den funksjonshemmede, også kalt arbeidsleder, kan leve et fritt og selvstendig liv på lik linje med andre i samfunnet. Hverdagen organiseres etter arbeidsleders ønsker gjennom service, praktisk og personlig assistanse og noen ganger enkle helsetjenester. En brukerstyrt personlig assistent bistår med dagliglivets gjøremål og annen praktisk bistand, legger til rette for et aktivt liv utenfor hjemmet (eller i hjemmet), og bidrar til at arbeidslederen får et så selvstendig liv som mulig. Man skal være herre over eget liv, og opptil et visst antall timer per uke, vil assistenter være på plass for at arbeidslederen skal få frihet til å leve. Send oss en e-post eller ring oss i Prima Assistanse i dag for en uforpliktende samtale om våre tjenester og hvordan arbeidsforholdet fungerer. Ta kontakt her.
Retten til BPA er lovfestet i Norge, spesifikt i Pasient- og brukerrettighetsloven, og er en ordning beregnet på barn og voksne som har et større og varig assistansebehov. Du vil ha rett til BPA så lenge du har rett til nødvendige kommunale helse- og omsorgstjenester som regulert i Pasient- og brukerrettighetsloven. Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse kan være komplisert å sette seg inn i og forstå, og vi anbefaler deg å ta vår BPA-test for å se om nettopp du omfattes av rettigheten. Husk at selv om du ikke oppfyller kravene, kan du få BPA innvilget etter Helse- og omsorgstjenestelloven. Klikk her for å lese mer.
Hvem som omfattes av rettigheten til å få tjenestene organisert som BPA står nedfelt i pasient- og brukerrettighetsloven. Ved siden av å måtte ha rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen, stilles det videre krav om:
Merk at behov fra 25 timer per uke også vil kunne gi rett til BPA dersom kommunen anser dette som hensiktsmessig og ikke kan dokumentere at slik organisering vil være vesentlig mer kostnadskrevende. Kommunen må uansett vurdere alle søknader, ettersom alle har mulighet til å søke uansett timeantall.
Dette vil kunne være vedtakseier, private leverandører eller kommunen selv, alt etter hva slags ordning det er blitt enighet om. Dersom Prima Assistanse benyttes som tjenesteyter, vil vi være arbeidsgiver for assistentene. De vil få god veiledning og opplæring av oss, noe også arbeidsleder vil.
Når tjenester organiseres som BPA, er hensikten at det er tjenestemottakeren (eller arbeidsleder dersom det er barn med BPA) som står ansvarlig for egen BPA-ordning. Hjelpen skal gis i henhold til egne ønsker og behov, og det er dermed vedtakseier som i prinsippet styrer egen hverdag og assistentenes arbeidsoppgaver. Dette må selvsagt samtidig være innenfor rammen for BPA-vedtaket og arbeidsmiljølovens bestemmelser.
Bistand til, og opplæring i, personlig stell og egenomsorg skal i henhold til lovverket være gratis. For annen praktisk bistand og opplæring kan kommunen ta en egenandel. Det kan dermed med andre ord være slik at kommunen har en egenandel for praktisk bistand under en BPA-ordning. Husk at egenandelen ikke skal overstige kommunens egne utgifter til gjeldende tjenester, og det er her forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester som legger til grunn fastsetting av egenandelssatser.
Nei, det trenger du ikke. Men det er viktig at du passer inn i den ordningen du søker på, og at du er omgjengelig, glad i mennesker, serviceinnstilt og fleksibel. Du må også være over 18 år, ha plettfri vandel og signere taushetserklæring. Arbeidsleder kan søke etter spesielle kvalifikasjoner som for eksempel førerkort/bil, krav til språk og noen ganger fagkompetanse.
Arbeidsleder bestemmer hvem som skal ansettes. Du får en arbeidskontrakt og en stillingsbeskrivelse som forteller hva jobben går ut på. Alle assistenter får opplæring i oppgavene som skal gjøres. Den som har BPA, eller en nærstående, er arbeidsleder. Det betyr at arbeidsleder har det daglige ansvaret i ordningen, og planlegger blant annet når og hvor du skal jobbe.
Arbeidskontrakten regulerer hvor stor stillingsprosent du har og hvor mange timer du skal jobbe per uke. I Prima Assistanse kan du jobbe heltid eller deltid, fast eller på tilkalling, som dag- eller nattevakt.
Du får gode og konkurransedyktige lønnsvilkår, med tillegg for kveld natt og helg/høytid. Du får også tillegg hvis du har ansiennitet som BPA-assistent. Prima Assistanse er din arbeidsgiver og sørger for at du får lønn. Du får også din egen kontaktperson i Prima Assistanse.
Se etter ledige stillinger på våre nettsider prima-assistanse.no eller ta kontakt med oss.
I tillegg har du alltid mulighet til å kontakte din lokale koordinator dersom du har spørsmål rundt din ordning.
Ordningen dekker utgifter til nødvendig, praktisk hjelp i arbeidssituasjonen. Du kan finne mer informasjon på NAVs nettsider.
Vi kan bistå med søknaden, samt informere og snakke med arbeidsgiver hvis du ønsker det. Vi har lokalkontor en rekke steder i landet, så ta gjerne kontakt med oss i dag.
Du må være minimum 16 år for å kunne få funksjonsassistanse.
Funksjonsassistanse kan kombineres med BPA. Dersom du også har BPA gjennom oss vil du ha to ordninger i Tamigo, én for funksjonsassistanse og én for BPA.
Du kan ta med din funksjonsassistent på arbeidsreiser der du har behov for bistand fra din assistent. Din koordinator vil bistå deg med å lage en reiseavtale.
Dersom du ikke har nok timer i ditt ordinære vedtak til å gjennomføre reisen, kan din lokale hjelpemiddelsentral kontaktes for å søke om ekstra timer til reise.
Driftsmidler er ikke unikt for BPA, alle virksomheter har det, men det kalles ofte driftskostnader. Diftsmidler er midler en BPA-ordning kan benytte til å dekke merkostnader som følger av å ha assistenter på jobb
Det er flere faktorer som regulerer driftmidler, blant annet regnskapsloven, skatteloven, arbeidsmiljøloven, retningslinjer fra kommunen du bor i samt Primas egne retningslinjer.
Driftsmidler kan brukes til å dekke merkostnader som følger av å ha assistenter på jobb. Eksempler på dette er innkjøp av HMS utstyr som smittevernsutstyr og førstehjelpsskrin og kostander i forbindelse med å ha assistenter med på reise. Driftsmidler kan også benyttes til å skape et godt arbeidsmiljø og dermed brukes til enkel bevertning til personalmøter og til sommerfest eller julebord. Det kan også brukes til andre kostnader som kopiering av nøkler, gave til assistenter og om assistenten deltar på en aktivitet eller arrangement.
På reise kan driftsmidler dekke kostnader til fly- og togbiletter, diett og valuttakurs.
Det viktigste du må huske på er hvem, hva og hvorfor.
En huskeliste på krav til bilag:
Er det i forbindelse med reise, må dette spesifiseres og det må sendes inn en reiseregning. Navn på assistenter må stå om utgiftene gjelder assistenter (altså et utlegg som kommer fra arbeidsleder) Det er ikke tilstrekkelig med utskrift fra bankterminal med beløp. Vi må ha selve kvitteringen på kjøpet i tillegg. Når du bruker driftsmidler.no er denne registreringen enkel og guider deg gjennom prosessen. Det viktigst du behøver å huske på er å ha kvitteringer for utleggene. Disse kan du enkel ta bilde av med mobilkamera eller laste opp fra din PC.
Det er selvsagt forståelig at det ikke passer for alle å delta på webinarene vi setter opp. Vi har derfor gjort det slik at opptakene fra alle våre webinarer legges ut her på nettsiden. I tillegg vil du kunne finne et sammendrag med noen av det viktigste detaljene fra de ulike sesjonene. På den måten kan du holde deg oppdatert selv når du ikke har mulighet til å sette av en time eller to for deltakelse
Vi legger ut informasjon her på denne siden når det er planlagt nye webinarer. Du vil da kunne finne detaljer som dato, tema og hvem som vil holde webinaret. Informasjon om påmelding finner du via en lenke på nettsiden. Du vil da bli satt opp på deltakerlisten og motta link til webinaret når det nærmer seg. Vi promoterer også webinarene via sosiale medier, så følg oss gjerne på Facebook (lenke
Ja, absolutt. Du kan enten sende inn spørsmål til oss i forkant, eller sende spørsmål underveis. Dersom du har et nokså vanskelig spørsmål, er det lurt å sende dette i forkant slik at vi eventuelt kan undersøke litt ved behov. Dersom du har en omfattende og personlig spørsmål, anbefaler vi deg å sende dette direkte til oss, slik at vi kan besvare det mens vi samtidig opprettholder personvernet
Dette vil variere, men det vil alltid være tematikk som opptar ulike grupper som omfattes av BPA. Noen seminarer fokuserer på familier, andre på studenter, mens noen igjen har kommuneansatte som fokusgruppe. Dersom du skulle ha et tema du gjerne ønsker skal tas opp, er du velkommen til å kontakte oss.