Èn sommer med og èn uten BPA

Tekst: Tamarin Varner

Tamarin Varner (32) mistet BPA-vedtaket sitt midlertidig da hun flyttet mellom kommuner. Hun har CP, og for første gang på 7 år måtte hun klare seg uten assistenter. «Jeg satt med følelsen av å være 15 år igjen», sier hun. I denne artikkelen forteller hun om hvordan det påvirket sommeren hennes, sammenlignet med sommeren i år hvor hun endelig hadde assistenter igjen.

En sommer uten BPA

I fjor flyttet jeg fra Oslo til Øygarden. Når man bytter kommune er det ikke en garanti at man får nytt BPA-vedtak med en gang, og slik var det i mitt tilfelle. Sommeren 2022 ble dermed den første sommeren uten BPA på 7 år. En lettelse var det at vedtaket om funksjonsassistanse følger meg hvor enn jeg bor, slik at jeg fortsatt kunne være i jobb.

En sommer uten BPA føltes veldig merkelig. Plutselig kunne jeg ikke planlegge så spontant som jeg var vant til. Jeg gikk fra å være selvstendig til å være avhengig av min mor igjen. Frihetsfølelsen ble tatt fra meg, og jeg ble veldig frustrert og følte meg litt fanget.

På sommerkonferanse ble jeg nødt til å ta med min mor som assistent. Jeg er veldig takknemlig for at hun kunne være med slik at jeg fikk reist. Likevel er dynamikken ganske annerledes med familie enn med assistenter som jo er på jobb. Jeg satt igjen med følelsen av å være 15 år igjen.

Tamarin på ferje. Mørkeblått vann i bakgrunnen. Hun har på solbriller, hvit t-skjorte og beige bukser.

Vanskelig å være seg selv

Etter turen fikk både jeg og min mor korona. Da kjente jeg ekstra på det å ikke ha BPA. Da kunne ikke moren min hjelpe meg på samme måte som jeg er vant til. I tillegg fikk jeg dårlig samvittighet for at hun måtte stille opp når hun selv var dårlig.

Den sommeren gikk for det meste til venting. Jeg var veldig mye hjemme og kom meg ikke ut på aktiviteter og ærend, med mindre det passet for familien å være med. Jeg er en person som liker å være aktiv og er nysgjerrig på livet, men uten BPA ble det vanskelig å være seg selv.

Våren 2023 var alle BPA-assistenter på plass og jeg hadde endelig flyttet i ny leilighet. Siden jeg nå bodde for meg selv var det lettere å skape seg egne rutiner i hverdagen. Jeg kunne nå bestemme når jeg skulle spise middag, når jeg ville stelle meg og når jeg skulle ut på ærend og aktiviteter.

En sommer med BPA

Sommeren 2023 hadde jeg store forventninger til siden jeg nå endelig hadde assistenter. Først ut var et bryllup til en venninne i Oslo, som du kan lese om her. Planene for resten av ferien var Norgesferie: tur til Stavanger, stolpejakt og Gladmatfestival.

For å komme oss til Stavanger tok assistenten min og jeg en roadtrip. Vi handlet inn monster og annet snacks, og tok noen stopp på veien, slik at også kjøreturen ble en del av ferieopplevelsen. Assistenten min hjalp til med å pakke og få alt i bilen. I Stavanger besøkte vi den nydelige Solastranden. Dessverre var det ikke badevær, men vi gikk oss en tur langs stranden.

I Stavanger besøkte jeg også Gladmatfestivalen og fikk smakt på masse god mat. Selv om det var masse folk la jeg merke til at bodene var tilgjengelig for alle, men man måtte leite lenge etter tilgjengelig handicap-toalett. Utover dette anbefaler jeg alle å ta seg turen innom festivalen!

Tamarin med kvinnelig assistent på stranden. De holder rundt hverandre med den ene armen og har den andre i været. Vi ser dem bakfra. Bølger i havet.

Stolpejakten har motivert meg til å gå på tur. Dette har resultert i at jeg har fått sett ulike steder på Vestlandet, og det har hatt en positiv innvirkning både fysisk og mentalt. Med min CP er det viktig at jeg er i bevegelse og da er stolpejakten genial. For å klare å utføre denne hobbyen kommer min assistent godt med. De bidrar med å kjøre meg til de ulike stedene slik at jeg få flere stolper, og bistår meg når jeg skal skanne stolpene.

Spontantur

Mot slutten av ferien ble jeg litt rastløs og var nysgjerrig på hvordan campinglivet føltes, så det ble også en spontantur til Voss. Å være spontan på denne måten ville aldri vært mulig uten BPA.

På Voss opplevde jeg kulden og hard bakke i teltet. Vi var rundt hele Voss for å registrere alle stolpene og gikk tur til Bordalsgjeldet. Assistenten min hjalp til med å sette opp teltet, lagde mat på primusen og redde opp liggeunderlag og sovepose. På kvelden tok jeg meg et kveldsbad i innsjøen.

Jeg la merke til at turen til Bordalsgjelet ikke var spesielt tilpasset for funksjonshemmede, men jeg kom meg opp og det føltes som en ekstra seier! En bonus var at jeg fikk idylliske bilder til Instagram.

Et tips fra meg er å tørre å være kreativ og spørre assistentene sine om reiser som både er spontane og lengre enn de pleier å jobbe. Mulighetene med BPA er mange!

Det er ingen tvil om at ferien med BPA i 2023 ga flere opplevelser, mer mestring og frihet til å leve. Med BPA fikk jeg muligheten til å være meg selv.

Frihetsfølelsen var komplett.

Tamarin på stolpejakt i skoglandskap. Har på regnjakke med hetta trukket over hodet. Smiler. Står ved siden av en stolpe.