Da mamma ble alvorlig syk, bestemte familien seg for å søke om BPA til sønnen
Familien klarte lenge det meste på egen hånd, men da mor ble syk innså de at de behøvde mer hjelp. Med BPA lever Alexander, som har autisme og mild grad av Cerebral
I regi av advokat Geir Lippestad holdt Prima Assistanse den 17.november et gratis og åpent webinar for de som sitter i kommunalt råd for funksjonshemmede. Seminaret satte fokus på hva brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og et kommunalt råd er, hvordan rådene og deres medlemmer kan jobbe best mulig for å fremme saker og hvordan politikere kan nyttiggjøre seg av funksjonen som rådene har.
Også deltakende under webinaret var:
BPA er en måte å organisere tjenester på for funksjonshemmede med stort og langvarig assistansebehov. Det er en form for praktisk bistand som kan gis i form av blant annet personlig stell, egenomsorg og/eller samfunnsdeltakelse. Vet et behov på minst 32 timer i uken, er BPA rettighetsfestet, mens det ved et behov på minst 25 timer kan innvilges såfremt kommunen ikke kan dokumentere at det er en vesentlig dyrere løsning enn andre tjenester. Det er også mulig å få innvilget BPA ved behov på mindre enn 25 timer per uke, men er da avhengig av kommunens syn på saken. Det er i tillegg nødvendig å ha et vedvarende behov som strekker seg over mer enn 2 år. Kommunene fatter vedtak om BPA, bestemmer timeantall og setter rammene for ordningene, og bestemmer videre om det kun skal være kommunen som tilbyr tjenestene eller om det skal gjøres avtaler med private BPA-leverandører. Det er kommunen eller leverandør som er arbeidsgiver for brukerstyrte personlige assistenter, mens vedtakseier (eller nærmeste) er arbeidsleder og derav bestemmer hva, når og hvor bistand skal ytes (i tillegg til hvem som skal ansettes som assistenter).
Tanken bak BPA er at det skal være et verktøy som gjør det mulig å ta kontroll over eget liv og å være så selvstendig som mulig. Kine Lyngås er arbeidsleder i egen BPA-ordning og mottar assistanse hele døgnet. I hennes tilfelle har kommunen gjort en avtale med en privat leverandør, som derav har arbeidsgiverrollen. Selv er hun ansvarlig for å sette opp arbeidsplaner, som inkluderer oppgaver for assistentene. For henne betyr BPA muligheten til å leve et tilnærmet normalt liv hvor hun kan være så aktiv som hun ønsker. Da hun studerte, fikk hun for eksempel blant annet bistand til å spise frokost, av- og påkledning, reise til forelesning, åpne dører og deltakelse på studierettede utflukter. Ikke minst har hun takket være BPA større kontroll over egen hverdag, ettersom hun bestemmer hvem hennes assistenter er, når de skal komme for å yte bistand, hvordan bistanden skal ytes og hvor. Med BPA følger det frihet til å være seg selv og til å leve som alle andre. Det har også gjort at hun har kunnet sette seg mål og oppfylle disse. Hun kan bo i egen bolig, tatt en lærerutdannelse og kan nå stå i en fast stilling. Det er viktig å huske på at å leve et liv er mer enn de grunnleggende behovene, og BPA bidrar til å sikre at man kan leve kontra å overleve. For Celina Sjøberg, som er mor til et barn med BPA, gjør BPA at hun kan være en mor, kone og venninne, mens tenåringsdatteren får sjansen til å være aktiv og bli selvstendig uten å ha foresatte rundt seg kontant.
Noen utfordringer med BPA
Lovverket er tydelig på at det er kommunene som bestemmer hvordan de skal organisere BPA – om de velger å selv være tjenesteyter eller om de benytter seg av BPA-leverandører. De fleste kommuner velger enten å tilby begge deler eller å inngå avtale med private aktører. I slike tilfeller kalles det «fritt brukervalg», ettersom vedtakseier får sjansen til å bestemme om det er kommunen eller leverandørene som skal være ansvarlig for BPA-ordningen. Et problem som har kommet til syne, er nedtrappingen av antall private aktører. Eksempelvis har Viken i siste konsesjon, valgt å trappe ned fra 15 til kun 4 leverandører. Dette begrenser valgfriheten og konkurransen, og kan påvirke tjenestetilbudet. En annen utfordring er kommunenes svært ulike tolkninger. Regjeringen har nå tatt dette innover seg og fastslått at BPA-regelverket ikke etterleves etter intensjonen. Det er derfor nedsatt et offentlig utvalg som har som mål å se på årsakene til at det er så vanskelig å tolke regelverket likt. I tillegg er det en utfordring at kommune både vurderer og betaler BPA-ordninger. Dette kan føre til avslag eller færre timer enn det er behov for, ettersom det også vil foreligge finansielle hensyn fra kommunens side.
Politikere og kommunens administrasjoner mangler ofte nødvendig kunnskap om hva som er viktig for funksjonshemmede , noe som understreker viktigheten av rådene. Alle saker som gjelder denne målgruppen skal innom rådene for innspill eller tilbakemeldinger, i tillegg til at også saker som indirekte vil ha betydning for målgruppen også skal forelegges rådene. Kommunalt råd for funksjonshemmede er hjemlet i kommuneloven § 5-12, noe som innebærer at alle kommuner skal ha et slikt rådgivende organ organisert. Rådene har som hensikt er å dele informasjon, komme med innspill/råd og stille kritiske spørsmål, og består som oftest av politikere og representanter fra brukerorganisasjoner. Bufdir har utformet en veileder som beskriver rådene i større detaljErfaring fra et rådsmedlem
Celina Sjøberg sitter i kommunalt råd der hun bor, og har engasjert seg i funksjonshemmedes rettigheter ettersom hun ønsker at hennes egen datter skal ha like muligheter som alle andre. Hun startet i styret til Handikappede barns foreldreforening (HBF) og er nå i sin andre periode i kommunalt råd. Ved siden av å gi innspill, står rådet fritt til å ta opp saker det føler er aktuelle i kommunen. Dette gjøres på eget initiativ eller etter forespørsel fra brukerorganisasjoner, og noen av sakene Celina og rådet jobber med for tiden er tilrettelegging i skolen, BPA til barn og universell utforming. De ber politikere om orientering, innhenter tall og inviterer kommuneansatte og politikere til møte med rådet. Sistnevnte er spesielt viktig for budsjettforståelse, noe mange rådsmedlemmer ofte ha behov for opplæring i. Et råd hun har til de som nettopp har startet som rådsmedlemmer, er å gjøre seg kjent med hva man som medlem og råd har mandat til. Rådet skal være et rådgivende organ for politikere, og da er det også viktig å gjøre seg kjent med hvem disse er, i tillegg til hvem som sitter i administrasjonen. Hun mener det er spesielt viktig å få fram hva BPA er for politikere.
Jørgen Foss er både politiker og ansatt i Norges Handikapforbund. Han har tidligere sittet i bystyret i Oslo og er nå varaordfører i bydel Sagene. Han har et brennende ønske om at hans bydel skal bli den beste for mennesker med nedsatt funksjonsevne å bo i, og ser på seg selv som en vaktbikkje for å sikre rettighetsfesting. I hans bydel er det ca. 40 BPA-mottakere, men med en økning på 10 personer det siste året etter et mer proaktivt arbeid for å spre informasjon om ordningen. Jørgen føler at det kan være store forskjeller mellom kommuner og bydeler ettersom det ikke alltid er de som sitter med den rette kompetansen som tar de viktige avgjørelsene. I tillegg er det kanskje ikke mange saker i året i hver kommune, noe som gjør at det foreligger lite erfaring med tolkning av et komplisert regelverk. Det trengs mer kunnskap om BPA, i tillegg til politikere og et system som gjør det helt tydelig hva som er standarden. Han mener derfor at rådene har en stor oppgave foran seg når det kommer til å fremsnakke BPA og spre informasjon om hva det er.
Jørgen Høyem på sin side sitter som kommunestyrerepresentant i Skaun kommune, i tillegg til å jobbe som BPA-koordinator. Han har sittet i kommunestyret i litt over et år. Han mener kunnskap er med på å bekjempe fordommer, og føler at alle kommuner burde ha som ambisjon å være best mulig bosted for alle. Han ønsker gjerne at rådene skal involveres så tidlig som mulig, ettersom det er viktig å få innspill fra disse når saker utredes.
Lurer du på mer omkring kommunalt råd for funksjonshemmede? Ta kontakt med oss i Prima Assistanse direkte, så bistår vi deg gjerne.
Familien klarte lenge det meste på egen hånd, men da mor ble syk innså de at de behøvde mer hjelp. Med BPA lever Alexander, som har autisme og mild grad av Cerebral
Fredrik er en Stavanger-mann på 26 år, som innimellom liker å spise ute i Stavanger og Sandnes. Han benytter seg av elektrisk rullestol og BPA-assistent. Som rullestolbruker er han avhengig av at
I et koselig, rødt hus med utsikt mot fjorden bor Sam og Margaret med sine tre barn, alle barna med den sjeldne diagnosen Angelmans syndrom. Det er et kjærlig og lekent hjem,