Fredrik sjekker ut Pincho Nation i Stavanger

Fredrik (26) fra Stavanger er glad i å spise ute. Han bruker elektrisk rullestol og har BPA-assistent. Fredrik tester populære restauranter i Stavanger og Sandnes for tilgjengelighet og universell utforming, slik at rullestolbrukere kan finne de beste stedene. Denne gangen besøker han den nye restauranten Pincho Nation i Stavanger.

Pincho Nation er en av de ledende restaurantkjedene i Sverige og satser stort i Norge. Den sirkusinspirerte restaurantkjeden åpnet i 2023 helt ny restaurant på Skagenkaien i Stavanger. Den ble umiddelbart veldig populær og du må ofte bestille bord for å få plass. 

Parkering 

Nærmeste plassen å parkere er på parkeringsplassen like over gaten ved Hall Toll (der hvor Sumo er). Parkeringen har avgift som man kan betale ved parkeringsautomat eller parkeringsappen Apcoa via mobilen. 

Fredrik inne på restauranten. Han sitter i elektrisk rullestol, har svart jakke og grå caps.Bak ham synes noen spisebåser.

Restauranten

Inngangsdøren til restauranten er litt smal, men de har en sidedør som man også kan åpne opp slik at man kommer seg inn med rullestol. Det er en liten dørterskel i døren og trangt i inngangspartiet. Rett innenfor står gjestene og venter på bord, dermed var det litt vanskelig å komme forbi de gjestene som stod i veien. Dette var altså ikke den beste inngangen jeg har kjørt inn i, men ellers var det greit med plass til å komme seg rundt i restauranten. 

Pincho Nation har et unikt og moderne konsept der man velger forskjellige småretter, og til og med bestikket er i miniatyrform. For å bestille maten må man laste ned restaurantens app på mobilen og her bestiller man hvilke retter man ønsker og drikke. Man får så et varsel på mobilen når drikken eller maten er ferdig og kan hentes. Da må man gå bort til baren i første etasje for å hente drikken og maten må hentes i andre etasje og bæres ned selv. Dette kan være litt stress for rullestolbrukere hvis man er alene. Her er det altså stor fordel å ha med seg BPA-assistent eller andre som kan hjelpe. Restauranten har både trapper og heis opp, slik at man kan være med opp å hente maten eller sitte i andre etasje hvis man vil. I andre etasje befinner det seg også et handikaptoalett, som er romslig og lett å komme seg til. 

Jeg synes konseptet var kult og maten helt grei. Hver smårett kostet mellom 50 og 90 kroner. Du bestiller flere og får smakt på mye forskjellig. På en ganske travel lørdag tok det 20 minutter fra en bestilte mat til en kunne hente. Vi fikk etter hvert beskjed av betjeningen om at vi måtte gå siden vi hadde sittet for lenge, noe vi synes var dumt fordi vi hadde lyst til å sitte litt lenger. Mulig dette var på grunn av reservasjoner, men det var ledige bord rundt oss, så det ga ikke helt mening. 

På Google har restauranten fått 238 anmeldelser med snittskår på 3,6 av 5 mulig stjerner.  

Konklusjon 

Det var trangt ved inngangen og vi fikk ingen hjelp av ansatte. Det var lite service, så vi måtte finne ut av ting selv. Litt tungvint for rullestolbrukere at en må opp en etasje for å hente mat. Det var også litt kjedelig å bli «kastet ut» før man egentlig vil gå. Terningkast 3. 

Behov for en trygg og nær leverandør av BPA-tjenester?

Vi vet at tilgjengelighet er viktig for deg. Helt fra første møte skal du oppleve at vi i Prima Assistanse både er profesjonelle og pålitelige.

Relaterte artikler

Rettighetspraten med Hege Tegler og Geir Lippestad
En podcast om funksjonshemmede og pårørende.